Historie SV Ysselsteyn

Voetbalvereniging “S.V. Ysselsteyn”

In de oktoberdagen 1929 werden na de zondagse hoogmis tal van gesprekken gevoerd om de vrije tijd op wat meer sportieve wijze te gaan besteden. Nadat men op een avond in een stuk woeste heidegrond een "speelveld" had gevonden, was de oprichting van een voetbalclub in Ysselsteyn een feit. De precieze oprichtingsdatum is 29 oktober 1929. Een naam was toen nog niet gevonden. In het eerste bestuur namen plaats: Feus Keysers, Herman van Ass en Mathieu Smeets. Besloten werd om voor fl. 7,50 een bal te kopen, terwijl een van de leden voor sportbroeken zorg zou dragen.

De eerste wedstrijd werd al op 3 november in en tegen Griendtsveen gespeeld. Deze werd overtuigend met 4-1 gewonnen. Omdat men toen geheel in het zwart speelde noemde men zich: "de Zwartjes". Geld voor een trainingsbal was er toen nog niet, de contributie was een kwartje per maand en de entree bij de wedstrijden was gratis. Was er echter veel publiek dan werd er met de pet rondgegaan.

Een echte verenigingsnaam werd in 1930 gekozen, toen ging men aan de competitie deelnemen. De naam "Victoria" werd destijds door H. van Ass ingevoerd uit Duitsland. De eerste jaren werd er hard gewerkt om een enigszins bespeelbaar veld te creëren. De voetbalvelden op het land van Hellegers Driek en achter café van Asten waren meer hobbels dan een gelijke grasmat. 's Zomers erg stoffig en 's winters bij veel regenbuien werden er gripjes op gemaakt om het water eraf te laten lopen. Omkleden gebeurde in een washok bij Keijsers.

In de allereerste jaren werden door gebrek aan Ysselsteynse spelers enkele jongens uit Maasbree ingehuurd. Deze "semi-profs" werden na de wedstrijd royaal vergoed met bier. Uitwedstrijden werden per fiets bezocht of met de open vrachtwagen van Huub Koonings. Ondanks alles werd er bijzonder intensief getraind, wat al in 1933 het eerste kampioenschap opleverde, waardoor "Victoria" naar de overgangsklasse promoveerde.

Tijdens de oorlog hadden enkele van onze leden het leven moeten laten, waaronder de voorzitter Pierre Janssen (den bekker). Bovendien moest tijdens de bezetting de naam gewijzigd worden van de Duitsers. Zo ontstond R.K.S.V. Ysselsteyn.

In 1954 werd op uitbundige wijze het zilveren jubileum gevierd. S.V. Ysselsteyn had toen 56 leden en speelde met twee elftallen in de competitie, te weten 1 senioren elftal en 1 A-elftal. In 1958 heroverde S.V. Ysselsteyn weer een plaats in de 1e klasse afdeling Limburg, na in 1953 hieruit gedegradeerd te zijn. Vanaf 1959 is ook het jeugdvoetbal in de vereniging succesvol geweest.

In de jaren 60 heeft dit tot verschillende kampioenschappen geleid. In 1969, bij het 40-jarig jubileum telde de club 176 leden en nam met 9 elftallen deel aan de competitie, waarvan 6 jeugdelftallen. Het jaar daarop kon men een prachtig sportpark in gebruik nemen, dat op 20 augustus 1970 officieel geopend werd. Bij het 50-jarig bestaan in 1979 had S.V. Ysselsteyn 306 leden en nam het met maar liefst 19 elftallen deel aan de competitie.

In de jaren tachtig was Ysselsteyn op voetbalgebied succesvol. Het standaardteam promoveerde in 1984 voor het eerst vanuit de afdeling Limburg naar de 4e klasse KNVB. In 1989 werd men zelfs kampioen en speelde men het daaropvolgende jaar in de 3e klasse waaruit men jammer genoeg weer meteen degradeerde. Ook de lagere elftallen grepen naar kampioenschappen en promoties. In de jaren 90 zijn de prestaties iets minder aansprekend, maar met geloof in de jeugd kan men over enkele jaren misschien wel weer de nodige successen verwachten.

Sportpark “De Vlies”

Toen eind 60-er jaren het voetbalveld, dat toen gelegen was bezuiden het gemeenschapshuis, door de gemeente werd bestemd voor uitbreiding woningbouw, zorgde deze voor een nieuwe accommodatie aan de Ysselsteynseweg en omdat er voor deze accommodatie twee gebruikers zouden zijn, nl. de voetbalclub en de korfbalclub, werd een Stichting Sportpark in het leven geroepen om dit sportcomplex te beheren. Op 30 mei 1968 werd de "Sportstichting Ysselsteyn" opgericht met als eerste voorzitter Feus Keysers en eerste secretaris Wim Verschuuren. In 1970 werd het voorzitterschap overgenomen door Harrie Philipsen. Op 22 augustus 1970 kon het nieuwe sportpark door burgemeester Frans Schols van Venray officieel geopend worden.

De kroon op het werk van vele vrijwilligers kwam met de opening van de kantine met kleedaccommodatie op 31 oktober 1981 en vanaf die tijd is dit sportpark met de er vlakbij gelegen tennisvelden de plaats waar de buitensport in Ysselsteyn in vele gevallen plaats vindt. Een noodgedwongen verhuizing in 1970 heeft een voor Ysselsteyn goed functionerende accommodatie opgeleverd.